שיטות נפוצות לאיטום גגות

בכל עונת חורף בישראל, מדי שנה, בנייני מגורים רבים סובלים מבעיות של רטיבות הנגרמות מחדירה של מי גשמים דרך הגג. הרטיבות הזו יכולה לגרום נזקים רבים, וניתן להימנע ממנה בקלות אם דואגים לבצע בזמן איטום גגות מפני רטיבות. בבניינים שבהם דואגים לאיטום בזמן, לא נגרמים נזקי מים בחורף, וכך ניתן להימנע מהוצאות רבות ומיותרות על תיקון של הנזקים האלה. 

בדרך כלל, מכיוון שהדיירים שגרים בקומה העליונה הם אלה שיסבלו במידה הרבה ביותר מגג שאינו אטום, הם אלה המובילים ומקדמים את פרויקט האיטום. אך חשוב לדעת כי ביצוע איטום של הגג הוא אינטרס של כל הדיירים בכל בניין, בין אם מדובר בבניין רב קומות או בבית פרטי. 

כיצד בוחרים שיטת איטום?

ביצוע איטום הגג יכול להיות דבר לא זול, אך הוא הכרחי ביותר. מדובר בחלק בלתי נפרד מהתחזוקה השוטפת של מבנים, ומומלץ שלא להזניח זאת, כדי למנוע נזקים ועוגמת נפש. כדי לבצע איטום גגות, קיימות כיום מספר שיטות שבהן נהוג להשתמש. שתי השיטות הנפוצות ביותר הן איטום באמצעות זיפות ואיטום באמצעות יריעות ביטומניות. קיימים גם חומרים נוספים שבהם ניתן להשתמש לצורך איטום הגג, כמו חומרים אקריליים וחומרים פוליארטנים משחתיים 

הדעות בקרב המומחים לאיטום גגות חלוקות באשר לשיטה הטובה ביותר לבצע איטום לגגות, אך אין ספק כי איטום באמצעות זיפות הוא זול יותר מהשיטות האחרות. יחד עם זאת, לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות היחסיים שלה, וכדאי להכיר את השיטות השונות ולקבל החלטה מושכלת בעניין. כמו כן, רצוי להתייעץ עם בעל המקצוע שמבצע את הפרויקט, מפני שהתנאים הקיימים בגגות שונים יכולים להיות מתאימים לשיטות איטום שונות. 

איטום באמצעות זיפות

השימוש בזפת לביצוע איטום גגות נחשב לשיטה מעט מיושנת, אך זיפות גגות עדיין נמצא בשימוש תדיר. לצורך האיטום, שופכים זפת חמה על הגג, והיא מחלחלת וחודרת לכל הסדקים בגג, וכך נוצרת שכבה אטומה ובלתי חדירה למים. מכיוון שהזפת עצמה היא שחורה, נהוג לצבוע אותה בלבן לאחר ששופכים אותה על הגג, כדי למנוע מצב שבו היא מתחממת מהשמש ונסדקת בטרם עת. במקרה שלא מורחים עליה שכבת צבע לבנה מדי שנה, עלולים להיווצר בה סדקים, והיא לא תבצע את המטרה שלשמה היא מיועדת. השימוש בזפת נחשב אמין ויעיל מאוד, והסיבה לכך שהוא נחשב למעט מיושן היא הכניסה לשוק של היריעות הביטומניות.

שיטות  נפוצות לאיטום גגות

איטום גגות באמצעות יריעות ביטומניות

לעומת הזיפות, איטום ביריעות ביטומניות הוא השכיח והנפוץ ביותר בתחום של איטום גגות. היריעות האלו הן עמידות מאוד, ויכולות להחזיק מעמד בתנאים של טמפרטורה קיצונית (חמה או קרה), רטיבות וכן פגיעות שונות. השימוש ביריעות הביטומניות מתאים בעיקר לגגות חדשים ולגגות שקודם לכן נאטמו באמצעות זיפות. היעילות הגבוהה ביותר של היריעות מתרחשת כאשר הן מונחות על הבטון עצמו של הגג. הבטון מאפשר ליריעות להיצמד בצורה מצוינת למבנה, וכך לספק רמת איטום טובה מאוד לאורך זמן. 

במידה ועל הגג שאותו אוטמים היו חומרים אקריליים קודם לכן, אין אפשרות להניח את היריעות מאחר ומדובר בסוגי חומרים שונים. בנוסף לכך, היריעות מגיעות בצורה של משטחים רחבים מאוד, ולכן אם יש ריבוי אנטנות, דודים או צלחות לוויין על הגג, לעתים נדרש לפנות אותם, באופן זמני, כדי להניח את היריעות (או לבחור בשיטת איטום אחרת). כאשר היריעות מונחות כהלכה, הן יכולות להחזיק מעמד עד עשר שנים, וגם האחריות הניתנת עליהן על ידי בעלי מקצוע היא בדרך כלל עד 10 שנים. זאת לעומת שיטת הזיפות, שעליה מקבלים בדרך כלל רק 5 שנות אחריות. 

ממה להיזהר בעת הזמנת איטום בגג?

כאשר מחליטים לבצע איטום לגג, חשוב לשים דגש על כמה דברים. ראשית, חשוב לבחור בבעל מקצוע אמין ומנוסה, שמעניק אחריות על העבודה שלו ונשאר זמין גם בשנים שלאחר ביצוע העבודה. במקרים רבים, דיירים בבניינים מגלים שלמרות שבוצע איטום בגג, יש נזילות ממנו. לכן, חשוב מאוד לעבוד עם אנשי מקצוע טובים ואמינים. בנוסף לכך, חשוב לדעת איזה סוג איטום היה קיים על הגג קודם לכן, ולהתאים לכך את שיטת האיטום. חומרים ממשפחות שונות אינם נצמדים היטב זה לזה ויכולים לגרום לכך שהאיטום לא ייעשה כהלכה. לכן, חשוב שמבצע הפרויקט יתאים את שיטת האיטום לתנאים האמתיים בשטח.