מהו צו מבנה מסוכן?

מבנה מסוכן, על פי הגדרתו הרשמית, הוא מבנה שקיימת בו סכנה של היחלשות וקריסה, או שהוא מהווה סכנה לדיירים שגרים בו או לעוברי אורח ברחוב. מבנים מסוכנים הם בדרך כלל מבנים ישנים, שרמת התחזוקה בהם לאורך השנים הייתה בלתי מספקת, או שיש בהם ליקויי בנייה שלא טופלו בזמן ובאופן נאות. 

צו מבנה מסוכן הוא צו שמוציאה מחלקת ההנדסה האזרחית בעירייה או ברשות המקומית, והוא מחייב את הדיירים במבנה בפעולה מהירה. חשוב להבין כי ברגע שמוצא צו מבנה מסוכן לבניין כלשהו, במידה ותיגרם פגיעה לאדם כלשהו או לרכוש כתוצאה מהפגמים במבנה, האחריות על כך תהיה של הדיירים עצמם. לכן, חשוב מאוד שברגע שמתקבל צו מבנה מסוכן, הדיירים ידאגו לטיפול בליקויים באופן מהיר ויעיל ככל שיוכלו.

מי רשאי להוציא צו מבנה מסוכן? 

את צו המבנה המסוכן יכולה להוציא רק הרשות המקומית. לא כל מבנה רעוע יוגדר בהכרח כמבנה מסוכן. הצו יתקבל רק למבנים שמהם עולה סכנה ממשית לדיירים או לעוברי האורח ברחוב. בדרך כלל, הליקויים שמובילים להוצאת צו מבנה מסוכן הם פגמים כמו סדקים עמוקים במבנה, מרפסות רעועות, נפילה של אריחי חיפוי, ברזל חשוף בקומת העמודים וכו'. 

במידה והליקויים במבנה אינם מטופלים, הרשות המקומית יכולה להחליט לפנות את הבניין ולאסור את המגורים בו, עד שלא יימצא פתרון לאותם ליקויים. הדבר נעשה במקרים חריגים, אך בהחלט אפשרי, וזוהי סיבה נוספת לכך שחשוב מאוד לטפל בהקדם בליקויים שגרמו להוצאת הצו. לצו מבנה מסוכן אין הגבלה בזמן, וכל עוד הליקויים שנמצאו בו לא תוקנו, הצו יישאר על כנו. 

מהו צו מבנה מסוכן

מה עושים במקרה שמתקבל צו כזה?

אם התקבל צו מבנה מסוכן, הדיירים צריכים לשכור את שירותיו של מהנדס קונסטרוקציה, שיאבחן את הליקויים ויכתוב דו"ח שבו מפורטים התיקונים שצריכים להיעשות בבניין. את התיקונים עצמם יכולות לעשות רק חברות קבלנות שיש להן רישיון לעסוק בשיקום מבנים מסוכנים. לא כל קבלן שיפוצים יכול לבצע עבודה שכזו, וחשוב לשכור את שירותיה של חברה שיש לה את היכולת המקצועית והאישורים הנדרשים לבצע עבודה מהסוג הזה. 

לאחר שהמהנדס מגיש את מסקנותיו, והקבלן שנבחר לבצע את הפרויקט מסיים את עבודתו, הדיירים צריכים לקבל אישור הנדסי שכל הליקויים שאובחנו אכן תוקנו וכי המבנה כבר אינו מסוכן. את האישור הזה יש להגיש בחזרה למחלקת ההנדסה האזרחית בעירייה, שתבחן אותו ותוכל להחליט האם לבטל את הצו. במידה ומחלקת ההנדסה בעירייה מוצאת שהליקויים תוקנו באופן מלא, היא תבטל את הצו. במידה ולא, היא יכולה להחליט שהצו יישאר, ושהדיירים יצטרכו לדאוג לסבב תיקונים נוסף. במקרה כזה, רצוי להיעזר בייעוץ משפטי כדי לערער על ההחלטה ולנסות לבטל את הצו בכל זאת. 

כיצד ניתן למנוע קבלת צו מבנה מסוכן? 

באופן עקרוני, ניתן למנוע ממבנים להגיע למצב שבו הם מוגדרים כמסוכנים ומוצא נגדם צו. הדרך הנכונה לעשות זאת היא לבצע תחזוקה שוטפת במהלך השנים, ולדאוג לתקן בזמן כל ליקוי שמתגלה. יש לבדוק האם קיימים ליקויי בנייה במבנה כבר לאחר הקמתו, ולדאוג לתיקונם בזמן. במבנים ישנים יותר, שהם בדרך כלל אלה שמועדים להיות מבנים מסוכנים, יש לדאוג לתחזוקה מדי שנה, ולא להזניח את הטיפול בתקלות שונות. 

במקרים מסוימים, גם התחזוקה השוטפת אינה יכולה למנוע היווצרות ליקויים מסוכנים, ולכן חשוב מאוד לטפל במהירות בליקויים מסוכנים שעלולים לגרור הוצאת צו מבנה מסוכן. הדבר יכול להיות כרוך בהוצאות לא מבוטלות, אך לאור העובדה שמבנים מסוכנים ניתן לפנות כליל בצו של העירייה, עדיף להשקיע בתיקון הליקויים מאשר להיות מפונים מהבית. 

שיקום מבנים עם חמד הנדסה ואיטום 

חמד הנדסה ואיטום היא חברה קבלנית מובילה, המתמחה במתן פתרונות בנייה ברחבי הארץ. החברה עוסקת גם בכל מה שקשור לשיפוץ מבנים מסוכנים ותיקון ליקויי בנייה, על מנת להביא לביטול מלא של צווי מבנים מסוכנים. החברה מחזיקה צוות מקצועי ומנוסה, שעוסק בכל מה קשור בתיקון ליקויי בנייה, ובהקמה של מבנים בפרויקטים חדשים וקיימים. בעזרת צוות המומחים של חמד הנדסה ואיטום, תוכלו לקבל מענה כולל לכל הצרכים ההנדסיים שלכם, לבדוק ליקויי בנייה ולהביא לתיקונם ביעילות ובאופן מלא.